I just finished writing by bachelor thesis titled “A framework for web based multi-screen games”. The resulting Multi framework (based on node.js and socket.io) lives on Github and is available under MIT License. As the thesis is written in German I’ll try to translate and summarize the core aspects in a series of blog posts.

Abstract

Web based multi screen games open up interesting new game concepts that are able to facilitate the group dynamics of multiple players. They can be used for interactive fair installations,  shop window advertisings and advertising displays and therefore are of commercial interest, too. Based on three example scenarios following requirements were found to be vital to a framework for web based multi-screen games: an easy process for player registration, a robust player management, a flexible eventing system and support for a playing field across multiple devices. These requirements were implemented as a JavaScript framework based on node.js and socket.io. Three fully implemented games with different use cases demonstrate the utilisation of the framework.

Zusammenfassung

Webbasierte Multiscreen-Spiele eröffnen gerade für mehrere Spieler interessante neue Interaktionszenarien, die die Gruppendynamik der Spieler fördern können. Ihr Einsatz als interaktive Messe-Terminals, Schaufenster-Installationen und Werbe-Displays macht sie dabei auch für kommerzielle Anwendungen interessant. Anhand dreier Beispiel-Szenarien wurden ein einfacher Anmeldeprozess, eine robuste Spieler-Verwaltung, ein flexibles Event-System und die Unterstützung eines geräteübergreifenden Spielfeldes als zentrale Anforderungen an ein Framework für webbasierte Multiscreen-Spiele ausgemacht. Diese Anforderungen wurden in einem JavaScript-Framework auf node.js- und socket.io-Basis umgesetzt. Drei vollständig implementierte Beispiel-Spiele mit unterschiedlichen Einsatz-Szenarien demonstrieren dabei die Anwendung des Framewoks.

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